ÅRSMÖTE! Onsdag 27 april kl.18.00. Bibliotekets hörsal

Det av corona-epidemin försenade årsmötet, behandlar 2021 års verksamhet. Under årsmötet vill vi också diskutera föreningens framtida verksamhet. Årsmöteshandlingar: Klicka på länken: Årsmöteshandlingar

Före årsmötesförhandlingarna visar Conny Wolbe naturbilder med en hel del fåglar från sina favoritställen.

Sällskapet för Naturskydd har gamla anor och var en av de första ”naturskydds-föreningarna” i landet när föreningen bildades den 18 mars 1934. Sällskapet blev som förening ansluten till Svenska Naturskyddsföreningen redan 1936. Från och med 1986 är föreningen en krets av Svenska Naturskyddsföreningen, ett medlemskap i Naturskyddsföreningen innebär att man också är medlem i den lokala kretsen.

Under åren har föreningen uppnått flera stora framgångar i att bevara värdefulla naturområden i Kristinehamn. Föreningens tradition och arbete inom detta område skall fortsätta och stärkas, men det är lika viktigt att vi förmår ta till vara engagemanget för ”ödesfrågorna” inom klimatet, miljön och vår livsstil.

Vi upplever att kommunen är lyhörd, tar del av och påverkas av Naturskyddsföreningens ställningstaganden, som många gånger är en viktig motvikt till de enskilda intressen som så ofta dominerar. Generellt sett så minskar intresset att aktivt delta i föreningsliv och viljan att ställa upp som förtroendevald är tyvärr liten.

I Kristinehamnskretsen är vi 360 medlemmar. Alla vill, att vi i Kristinehamn fortsatt skall delta i kampen för natur och miljö och axla det förtroende som Naturskyddsföreningen skapat hos myndigheter och beslutsfattare. – Här har vi en roll, en möjlighet och en utmaning som kräver att fler engagerar sig i föreningen och styrelsearbetet.

Är du intresserad av att arbeta i styrelsen? Hör då av dig till valberedningens ordförande Nils Dåverhög, tel. 070-256 94 91, e-post. nils.daverhog@gmail.com, eller till Sällskapets ordförande Christina Brunsell Tel. 070 512 71 12, e-post. christina.brunsell@telia.com.

Välkommen till årsmötet och ett ökat engagemang i föreningen.