Boksläpp Kristinehamnsnatur lördag 8 oktober 2016

Vi är glada och stolta över att äntligen ge ut den 8:e utgåvan av Sällskapet för Naturskydds s.k. jubileumsskrift. Boksläppet äger rum lördagen den 8 oktober på vår lokala bokhandel Skeppsakademin, kl 11.00.

Boken, som har titeln Kristinehamnsnatur, skiljer sig från tidigare böcker genom att ha moderniserats med hårda pärmar och färgfoton.

Femton författare svarar för innehållet, allt med anknytning till vår kommun. Man kan läsa om föreningens grundare, imponeras av vad Sällskapet och Naturskyddsföreningen uträttat, lära känna konservatorn Henning Gillström samt följa med på vandringar på Nötön och längs Järnleden.

Annat som avhandlas i jubileumsskriften är hotet mot Vänerns stränder, geologi, träd i tätorten, varg och björn, berguv, bivråk, fågelsträcket under våren vid Hult, tätortens fågelliv, dagfjärilar och svampfynd. Två dikter samt två minnesrunor ingår också i de 170 sidorna.