VÅRPROGRAM 2017

Välkomna till vårens aktiviter. Följ oss även på Facebook så får du veta mer. (Sök på Naturskyddsföreningen Kristinehamn)

Spår i Snö

Att följa ett viltspår en vinterdag med lite nysnö är en fantastisk, spännande och lärorik upplevelse som kan skapa större förståelse för vilda djur. Följ med ut på en dags viltspårning i skogarna norr om Kristinehamn. Här finns vackra skogslandskap och gott om vilt. Du kommer att guidas av Alistair McCann som har spårat våra stora rovdjur under snart 12 vintersäsonger i östra och norra Värmland och tidigare jobbat professionellt som vildmarksguide.

Anmäl ditt intresse till Alistair tfn 076-800 02 02 eller e-post allyjmccann@gmail.com
Alistair hör av sig när spårningsförhållandena är som bäst.

Måndag 6 februari
Studiecirkel om ny översiktsplan

Vid några tillfällen träffas vi för att ta del av och diskutera kommunens förslag till ny översiktsplan. Hur påverkar förslaget naturvärden och rekreationsmiljöer? Beaktas de nationella miljömålen? Vad vi tycker kommer ligga till grund för föreningens samrådsyttrande.
Intresserad att delta? Kom då till Bibliotekets hörsal, måndag 6 februari kl. 18.30.
Kontakt: Bengt Brunsell, tfn 070-678 78 32

Måndag 27 mars kl. 18.30 Plats: Bibliotekets hörsal
Årsmöte

Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast den 20 mars – så även förslag till valberedningen.

Efter årsmötet visar Lars-Peter Jansson bilder och berättar om naturen och fågellivet från sina resor på Island.

Söndag den 9 april
Bombmurklor

Nu tar vi en titt på bombmurklorna vid Klämmeshöjden igen – hur går det för dem? De rödlistade bombmurklorna finns inom ett nybildat naturreservat – men också utanför reservatet!
Vi träffas vid Stolpen, Ölme kl. 10.00.
Kontakt: Christina Brunsell, tfn 070-512 71 12

Söndag 7 maj
Kilsvikens dag

Guider finns i fågeltornet vid Hygn från kl. 08.00 till 12.00.
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Gullspång och X:ets Kilsvikenfond.

Söndag 21 maj
Nötön

Vi vandrar på Nötön i Naturreservatet Nötön-Åråsviken. Tillsammans med Turistföreningen i Värmland besöker vi ett av landets främsta exempel på ändmoränlandskap. Floran och faunan är artrik och hyser ett flertal sällsynta arter som är knutna till såväl ädellövskog som gammalt jordbrukslandskap.
Vi kommer att guidas av Birger Ahlstrand och Ulf T Carlsson.
Samling vid V:a Ringvägen på parkeringen mitt emot Lidls parkering kl. 09.30.
Kontakt: Christina Brunsell, tfn 070-512 71 12